Måleri av kaniner

mars 30, 2009

Abstrakt expressionistiskt kaninmåleri

.

Målningen som syns här ovan är ett abstrakt expressionistiskt verk av en kanin-konstnär.

.
.

Bilden nedan är en akvarell, målad av en inte fullt lika temperamentsfull konstnär. Trots att motivet i det närmaste är abstrakt, med färgerna indelade i fält på papprets yta, kan man ändå ana ett naturlyriskt drag i måleriet.

.

Lyriskt kaninmåleri

.

Notera kaninens val av färgpalett som korresponderar mot de färger som förekommer i kaniners naturliga miljö, som milda gröna färger från gräs och ängar, eller jordfärger som brun och ockra.

.

5 Responses to “Måleri av kaniner”

  1. Gustav Says:

    Den undre liknar en Strindberg!

  2. Maria Says:

    Jag förstår lite vad du menar tror jag (kanske formatet på höjden, färgövergångarnas rikting?). Fast det jag har sett av honom är mer hans stormiga ovädersmålningar. Han kanske hade en mer harmonisk sida också. Du kanske vet mer?

  3. Gustav Says:

    Formatet hade jag inte tänkt på men när du säger det så påminner det också. Jag tycker att Strindberg ligger någonstans mellan impressionism och expressionism och det tycker jag att i första hand den undre kaninmålningen gör också. Strindbergs måleri är fyllt av känslor, han har gjort ett par ljusare som inte är så dystra men fortfarande fulla av liv. Däremot målade han ju väldigt pastost i olja, och inte med penseln utan med spatel (?), så på så vis skiljer sig ju hans från ovanstående.

  4. Maria Says:

    Då förstår jag precis vad du menar. Tänkte också på det där med teknikvalet, men du var mer ute efter livfullheten och känslouttrycket. Själv tänkte jag lite på Turner när jag såg den.

  5. Gustav Says:

    Jag instämmer (om Turner)!


Kommentera

